pondělí 1. listopadu 2021

Strom roku – Hledají se stromy s nejsilnějším příběhem.


 

Anketa Strom roku vznikla v roce 2000 v Brně, založil ji místní Svaz ochránců přírody.  Před 20 lety převzala anketu Nadace Partnerství, která z ní vybudovala celorepublikovou a nakonec i celosvětovou soutěž Evropský strom roku. Za tu dobu do ní lidé přihlásili 1 608 stromů, do jejich podpory se zapojilo 736 099 hlasujících.

Smyslem ankety je ochrana významných stromů a podpora výsadeb nových. Ve zpoplatněném hlasování se tak podařilo od drobných dárců vybrat přes 3 miliony korun. V rámci oslav 20 let ankety Strom roku jsme pro vás připravili tipy na výlety za stromy, které se v minulosti staly vítězi ankety.

                                                         https://www.stromroku.cz/

                      

10 komentářů:

  1. Jistě se Majko pamatuješ, že tuto soutěž o strom roku a následně o Evropský strom, jsem měl i na starém bloku cz. O hlasování byl velký zájem, a snad to tak dopadne i začátkem příštího roku, kdy začíná hlasování o Evropský strom. Tam bude i náš favorit Zpívající Lípa.

    OdpovědětVymazat
  2. Hezké připomenutí této akce. Já u cest při svých procházkách pár oblíbených stromů mám a také je občas fotím. Odpadky sbírám i když žádná akce není. Jen mi to už někdy připadá jako zbytečná práce, protože při příští procházce jsou u cest odpadky znovu...To by bylo na dlouhé psaní a dost negativní a to v tomto období nechci rozpoutávat. Měj se hezky a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, pokud při svých cestách máš některé oblíbené stromy a stojí za publikaci, máš možnost některý z nich přihlásit i jako Stromy hrdinové, kde je snaha upozorňovat nejen na staré a významné stromy, ale přilákat zájem také o ty, které přežívají v nepříznivých podmínkách, ohrožuje je pokácení, vandalismus nebo jiná nežádoucí lidská činnost.

      Vymazat
  3. Tuto soutěž znám a kolikrát jsem hlasovala pro stromy i v Aleji roku. Když jsme byli na dovolené na Valašsku, navštívili jsme zámek Lešná u Val. Meziříčí. Nejdříve jsem fotila u kostela říkám, ten strom jsem už někde viděla a opravdu, byl jednou v soutěži Strom roku, ale rok si nepamatuji. Je to dobrá myšlenka. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, pokud si otevřeš hlavní stránku této soutěže, pak jsou vpravo nahoře tři čárky, které odkazují na další informace. Mezi nimi jsou i minulé ročníky, tak tam snad uvedený strom najdeš.

      Vymazat
    2. Díky, Mirku, tak jsem měla pravdu. Dívala jsem se a je to ročník 2019 - Buk červenolistý v Lešné, asi 200 let starý strom, skončil tehdy na 11. místě. Ale že mám paměť, já jsem si ho z té fotky u kostela pamatovala ☺.

      Vymazat
    3. Jeho umístění je Hanko dobré, a vždycky jde o soutěž a propagaci daného stromu a místa. Paměť máš teda dobrou, a dá se to říct i jinak .

      Vymazat
  4. Kdysi měla na blogu pěkný seriál o pozoruhodných stromech VendyW.

    V Brně chodíme na procházky do lesa a na pomezí Kohoutovic a Žebětína jsou dva krásné stromy, jeden je i památkově chráněný, a u těch se vždy zastavíme a obdivujeme jejich rozeklanost a boule ve větvoví.

    OdpovědětVymazat
  5. Takové stromy stojí za zaznamenání, případně přihlásit do soutěže. Jsem zvědav jak si povede zpívající Lípa, která kandiduje na Evropský strom.

    OdpovědětVymazat