Do těchto let spadá i začátek působnosti Jardy Dařbujána v tomto loutkovém divadle
o kterých se zmiňuje v dalších řádcích. Když za ním a Milou Morávkem někdo přišel a vypravoval o loutkovém divadle. A že potřebují
někoho,
kdo by dělal
zvuk
a osvětlení. A že tam je príma parta a hezká
děvčata a mnoho
legrace.
Slovo
dalo slovo, a s Milou Morávkem
jsme se rozhodli, že to zkusíme. Při první
návštěvě v divadélku jsme zjistili, že mnohé členy souboru známe. Trudu Millerovou,
Jitku Bekovou (dnes Grunerovou), Václava Zeleného, Alenu Dziakovou i Jirku Volhejna. No a s ostatními jsme se lehce seznámili. Jirku Volhejna jsem znal
již dříve. On
režíroval tehdejší dětskou činohru. Hrála se "Princezna Tatranka". V této hře jsem hrál tenkrát čerta Černobila. Po první zkoušce v loutkovém divadle jsem dostal funkci
osvětlovače a Míla Morávek dělal zvuk. Připravovala se pohádka ,,0 čem král nevěděl" v režii pana Hevery.
Začátky v loutkovém divadle byly myslím normální, jako u každého, kdo začíná s něčím
novým. Zásadně jsem nechtěl mluvit a vodit loutky, protože jsem byl velký trémista. Ale
nastaly chvíle, kdy se nedalo nic dělat, a musel jsem zaskočit za někoho, kdo nepřišel ať již z
důvodu třeba nemoci, či jiného. Takže původní
záměr dělat jen osvětlovače a zvukaře začal
dostávat trhliny.
Jeden záskok,
druhý záskok, třetí a pak
už to ani nepřišlo. A Jirka Volhejn
mi již dal roli. Největší problémy byly s voděním loutek na 2,5 metrových nitích. Když se toto vedení zamotá, nejraději byste to ihned ustřihli a začali navazovat znovu. Jirka byl ale
zkušený a smotanec dokázal v klidu rozmotat. Dokázal to někdy i během hry, aniž vznikl
nějaký větší problém. Tak jsem si řekl, když to svede Jirka, tak to musím zkusit taky. Po delší
době to už nebyl velký problém ani pro mne. V sezoně 1967 - 68 byla dostavěna klubovna
a ve dvou termínech byla svolána brigáda na úklid
jak klubovny, tak i pracovní
místnosti.
Principál Jirka Volhejn byl prima chlap, výborný kamarád. Nepamatuji se, že by při
zkouškách nadával. Když někomu něco nešlo, předvedl, jak si to představuje a vše řádně
vysvětlil. Své představy dokázal vysvětlit jasným způsobem a dokázal pro ně každého získat.
Jirka hrál, dělal kulisy i předměty (rekvizity) na scénu, dělal dramaturga, režiséra, sjednával představení, zajišťoval dopravu. Zkrátka se bezvadně staral o divadlo i soubor. Myslím, že
jsem se od něho naučil
hodně
a to i proto, že byl nejen učitelem, ale i kamarádem. I v pozdější době, když už jsem vedl divadlo já, přišel, poradil a dokonce pro jednu inscenaci vyrobil
krásné 80 cm velké loutky. Příhod je mnoho. Snad nejvíce mi utkvěla v paměti legendární
cesta do Šonova. Malý, čtyřkolový žebřiňáček, na něm uložené loutky a rekvizity, parta
komediantů ustrojených do starých hadrů, kytara a hurá pěšourem ve sněhu do 8 km vzdáleného Šonova. Cesta zledovatělá. Něco jsme proklouzali, cestou se zpívalo a šonovský
kopec jsme sjížděli
na starém nočníku, který se našel u cesty
Šonov - Vzhůru na další
štaci.
Byly i štace, kde děti viděli loutkové
divadlo poprvé v životě, a po představení se nás ptaly:
"Jak to, že nemáte před kukátkem žádné sklo?" Museli jsme jim vysvětlit, že to není televize,
ale divadlo. Nebo další příhoda. Hrála se pohádka, kde čarodějnice udělala na zemi
začarovaný kruh a čekala, až přijde Kašpárek a do kruhu vstoupí. Tím by se proměnil v kůzle.
Když Kašpárek přišel, tak jej děti hlasitě upozorňovaly na začarovaný kruh. Křičely: "Pozor, je tam začarovaný kruh!" - Ale protože Kašpárek měl ve scénáři napsáno, že vstoupí do kruhu a v kůzle se promění, tak to také učinil. A stalo se. Rána, kouř a z Kašpárka bylo kůzle. Děti
začali křičet "My jsme ti to říkaly, my jsme ti to říkaly!" Loutkové
divadlo mělo vlastně dvě
období. V původní scéně v areálu Veby, kde jsme díky divadlu prožívali úžasné mládí, a
druhé období po likvidaci budovy. Od
roku 1968 soubor stagnoval,
scházel se jen občas.
V roce 1970 se divadlo opět rozehrálo. Sehrála se představení Honza a zlá princezna, Jak Kašpárek se Šmidrou zvítězili nad ježibabou, Začarovaná skříňka. V tomto období měl největší zásluhu o chod
divadla Jiří Volhejn, režisér, výtvarník, herec-vedoucí souboru.
Kolem roku 1970 Jiří Volhejn s divadlem skončil a vedení divadla převzali bratři Milan a
Dalibor Novotní. Ti při setkání s bývalým členem
Jaroslavem Dařbujánem, který se po návratu
z vojny odstěhoval do Otovic a tam si založil
nejmenší loutkové divadlo
na okrese pro
24 diváků a hráli
s loukami 25 cm ve skříni, přesvědčili ho, aby se vrátil zpět.
Žádné komentáře:
Okomentovat