středa 17. listopadu 2021

Výstava fotoaparátů Flexareta.

















Zvětšovací přístroj.



Montáž závěrky.





Meopta excelovala na výstavě Expo v Bruselu se svými fotoaparáty Mikroma a Flexaret. Kinoprojektor Meopton 3-4 zde získal zlatou medaili Grand Prix.

 




Po   kliknutí myší na obrázek se otevře ve větším rozlišení.   


 

12 komentářů:

  1. Tohle je bezva příspěvek, Flexarety byly výborné foťáky. Sama jsem měla po strýci Flexaret VI, vlastně jsem to zdědila, jeden čas jsem s tím fotila, ale váha přes kilogram a velký rozměrem na krku mě poněkud odradil. To se fotilo na 6x6... Dala jsem to příteli, ten se o focení zajímá, ale o této značce jsem si ráda přečetla. ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavý článek. Fotoaparát Flexaret používal švagr. Pamatuji si i na ten zvláštní blesk, ze kterého pomalu létal oheň. My už jsme měli doma modernější foťák a to byl ruský LOMO. V koupelně se pak zatemnilo okno, když se vyvolával film a svítilo červenou žárovkou při vývojce a ustalování filmu a výrobě fotek. Sušení fotografií, které pak byly všude, pak leštění, ořezy... Byla to chemie a postupy, na které při dnešním focení na "digitál" a tisk z počítače a inkoustové tiskárny, můžeme jen vzpomínat. Přesto si na to ještě dobře pamatuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to Jarko zajímavá práce a některé snímky jsem si i tónoval.
      V 70.- 80. letech pak v hlavním závodě v Přerově zůstala jen výroba zvětšovacích přístrojů, projektorů, kinoprojektorů a vojenská výroba ovládla výrobní kapacity závodu z více než 75%. To se stalo firmě osudným v letech devadesátých, zvláště v období vojenské konverze. Výroba Optikotechny se soustředila na vybavení temné komory (zejména zvětšovací přístroje a objektivy). Optikotechna vybudovala nové výrobní prostory pro rozšíření výroby na předměstí Přerova. Optikotechna byla přinucena dodávat vojenské optické přístroje pro německou armádu (zaměřovače, dálkoměry, periskopy, binokulární dalekohledy, puškohledy). Po válce byla Optikotechna přejmenována na národní podnik Meopta (ME - Mechanická, OPTA - Optická výroba). Meopta se stala jedním z největších výrobců zvětšovacích přístrojů na světě a jediným výrobcem kinoprojektorů ve Střední a Východní Evropě. Prezentace moderní projekční techniky Meopta na Expo v Montrealu ohromila svět.

      Vymazat
    2. Něco o tom, vím. Nejstarší syn pracuje ve firmě FOMEI Hradec Králové a o těchto věcech často hovoříme. Oni prodávají světla pro fotoateliéry, filmy, dalekohledy, puškohledy...Syn se teď věnuje historickému focení na desky, kdy se na desku naleje roztok a deska se pak zasune do speciálního fotopřístroje. Je to velice složitý proces, ale také zajímavý. To by musel přesně popisovat on, protože já si všechny detaily tohoto procesu nepamatuji. Měj se krásně.

      Vymazat
    3. Jarko, to co popisuješ o fotografování na desky, je opravdu dnes už historická záležitost a dost asi náročná. Díval jsem se na uvedenou firmu, kde jsem si našel i video z práce ve fotoateliéru a to se mi hodně líbilo, práce se světly a různé nastavení aparátu včetně úprav snímků. Díky moc za takový odkaz a přeji hezký den a dobré světlo při focení.

      Vymazat
  3. Tuto značku jsem také používal a navíc byl fotoaparát upraven i na používání kinofilmů. To byla velká výhoda. Po válce byla firma znárodněna a ještě v roce 1945 přejmenována na Meoptu (ME- mechanická OPTA - optická výroba). Firma pokračovala ve výrobě zvětšovacích přístrojů (Axomat, Opemus, Magnifax) včetně příslušenství a objektivů (Meogon, Belar), fotoaparátů (Flexaret), snímacích kamer (Admira), projektorů 8mm, 16mm (Meoclub), profesionálních kinoprojektorů 35mm a 70mm (Meopton) a dalších výrobků (refraktometry, důlní refraktometry, dalekohledy, puškohledy, teodolity apod.). Postupem času ovšem byly některé výrobkové skupiny přesouvány do pobočných závodů (Meopta Hynčice, Brno, Praha) nebo v rámci RVHP zcela převedeny do jiných zemí, naopak byla velmi posilována výroba vojenská.

    OdpovědětVymazat
  4. Super. Tady by se mi libilo. Flexareta je můj první foťák. Mám doma také výstavní vitrínu starých foťáků. A ten zvětšování a příslušenství k výrobě negativů a pozitivů také.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ¨Kolik těch fotoaparátu Majko, máš ve sbírce. To musí zabírat dost místa, když je u toho ještě zvětšovací přístroj. To co ukazuji z výstavy, není všechno, co tam bylo. Některé se špatně fotily proti oknu. Chybí tady třeba Meoskop a kotoučky na prohlížení.

      Vymazat
  5. Tento fotoaparát je legendární, mým prvním fotoaparátem byla ale až Practica MTL5 z produkce NDR.
    Zvětšovák jsem měl však podobný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vystřídal jsem několik druhů aparátů včetně Flexarety a Praktiky Tl. Zvětšovací přístroj jsem měl Magnifax k němu další příslušenství. Jenom jsem nezkoušel barevnou hlavu pro barevné fotografie.

      Vymazat
  6. Díky za ten článek! Je to milé setkání se značkou, jíž pamatuji z mládí. Flexaret - to byl populární český Roleiflex. Už dlouho jsem ho neviděl. Myslím, že by měl své příznivce i dnes.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jirko, nejeden fotograf začínal s tímto fotoaparátem. Byla to výborná značka, která je určitě u nejednoho fotografa dodnes. Používal jsem jej také.

      Vymazat