sobota 17. července 2021

Pracovní řád fi. Benedikt Schroll, syn.


V roce 1906. byl vyhlášen nový pracovní řád pro Olivětín a Meziměstí. Tak například dělníci museli odevzdávat dýmky a kuřivo i zápalky při vstupu do objektu ve vrátnici, kde pro to byla určena zvláštní skříň. Nový pracovní řád poznamenával, že ačkoli je zákonem stanovena 11. hodinová pracovní doba, pracuje se v Olivětíně a Meziměstí jen 10. hod. denně. Pracovní řád stanovil, že čistá mzda se bude vyplácet čtrnáctidenně a z výplaty se mohlo srážet pouze na příspěvky pro nemocenskou pokladnu, případně pokuty a splátky půjček či náhrada za způsobenou škodu. Všichni dělníci jsou povinni být členy nemocenského pojištění. To svědčilo o dobré organizaci práce.

V roce 1907 byla vlastním nákladem provedena regulace Olivětínského potoka a současně byl celý objekt továrny v Olivětíně osvětlován vlastní elektřinou.


 Po kliknutí myší na obrázek se zobrazí ve větším rozlišení    




 

3 komentáře:

  1. Zajímavé připomenutí pracovního řádu. Já jsem v textilce pracovala a také se tam kouřit nesmělo kvůli možnému zahoření prachu v bavlněných přízí, což je logické. Myslím, že byla někde vyhrazena místnost pro kuřáky, ale nejsem si jistá. Tehdy také tolik lidí jako dnes nekouřilo a hlavně nekouřily ženy jako je tomu dnes. I mě maminka vždycky říkala, že kouří jen špatné hospodyně a lehké ženy...a že by mi urazila ruce až u ramene, kdyby zjistila, že jsem kouřila. Ne že bych to jako.. náctiletá nezkusila, ale bylo mi tak špatně, že cigarety nesnáším dodnes. Zajímavé je to nemocenské pojištění. Výplaty čtrnáctidenní. Když jsem později pracovala ve mzdové účtárně, tak jsme také vypláceli zálohy a dobírky také po čtrnácti dnech vždy 25. v měsíci - záloha na mzdu a 10. následující měsíc - dobírka.. Vše se zpracovávalo a počítalo ručně včetně nemocenské a také platby náhrady mzdy za neodpracovaný čas, tedy dovolenou nebo paragraf a stíhali jsme to. Zase vzpomínám....Měj se pěkně a díky i za návštěvu mých stránek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom co Jarko uvádíš, musím dát za pravdu od začátku až do konce.

      Vymazat