pátek 5. února 2021

Masopust na hradě.


 

Slezskoostravský hrad stojí na mírném návrší nad soutokem Ostravice a Lučiny v jižní části Slezské Ostravy. Hrad byl postaven ve druhé polovině 13. století a v 16. století byla přistavěna vstupní brána s věží, která se dochovala do dnešních dnů. Původní budova hradu byla třípatrová. V prostorách hradu jsou také přístupné stále expozice: Čertí škola, Permoníci a čerti v podzemí Slezskoostravského hradu, Muzeum záhad, Mauzoleum Xavera Yáchyma Zahozence, historie útrpného práva, Expozice Hračky Vašeho dětství, expozice Cesty za kořením v hradní věži, Zbrojnice, Kovárna, Dřevořezby, Obřadní síň, Hradní betlém. Poslední akcí, která ovládla hrad, bylo masopustní veselí!. Byla to ukázka lidových zvyků, rej masopustních masek, lidové písničky a spousta dobrého jídla. Masopustní období bylo v minulosti svátkem obžerství, konaly se zabijačky, hostiny a tancovačky.











Foto : Šárka K.

   Po kliknutí myší na obrázek se zobrazí ve větším rozlišení



9 komentářů:

  1. Asi tak před 15 lety jsme tam byli, ale jen krátce, ani žádnou expozici jsme nenavštívili. Myslím, že odtud ani nemám fotografie, proto díky za přiblížení, snad ještě bude příležitost si ho prohlédnout víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou místa, která jsou známá, ale pro svoji vzdálenější polohu už méně navštěvovaná. V Ostravě jsem byl několikrát, ale vždy za jiným účelem.

      Vymazat
  2. Mirku, děkuji za přiblížení místa, kde jsem ještě nebyla. Ostravou jsme jen několikrát projížděli a jediná bližší návštěva byla místní ZOO v srpnu 2019, v době našeho pobytu v Beskydech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V ZOO jsem byl také a to v roce 1977 a zároveň v Kopřivnici, ale bylo bohužel zavřeno.

      Vymazat
  3. Krásné fotografie. Škoda, že je všechno zavřené a nikam se člověk pořádně nedostane. Snad ten zmetek covid brzy zmizí. Děkuji za seznámení s místy, která neznám a asi se tam ani nedostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Jarko za komentář a taky doufám, že ten zmetek už brzo skončí. Takhle si musíme stále dávat pozor, kam se může a kam ne. I různá nařízení se stále mění a pak jeden neví co je pravda a co ne.

      Vymazat
  4. Já jsem velká ostuda, já mám toto místo velmi blízko a ještě jsem tam nebyla. Dokonce jsem v Ostravě čtyři roky pracovala a mám tam předplatné v divadle. Je třeba sjednat nápravu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Většinou to tak bývá, když máme něco nedaleko, nevěnuje se tomu tolik pozornosti. Každý vyhledává exotiku a to co máme doma je opomíjeno. Na hrad se určitě ještě dostaneš při jiné příležitosti zrovna tak i do divadla, které je známé svými hrami.

      Vymazat
  5. Kolem hradu jsem kdysi šla, ale tenkrát jsme už na návštěvu neměli tolik času. prý se sem plánoval i přesun miniaturních staveb z celého světa, který byl kdysi na Černé louce. měli bychom se sem někdy podívat.

    OdpovědětVymazat