Plochá dráha z roku
1956. Fotografie zapůjčené od p. Kubečka Pavla.
Samostatnou kapitolou by mohla
být plochá dráha, která se jezdila na hřišti v Olivětíně. Konání ploché dráhy
bylo pořádáno moto-klubem Broumov pod hlavičkou Svazarmu. Jezdilo se na
škvárovém okruhu v délce 420 metrů, což byla odpovídající délka pro tyto
závody. První zpráva hovoří o 4. oblastním závodu v roce 1954. Kdy byly
předcházející závody není známo.
V roce 1957 pouze jeden termín 7. července. Závod se jel v první lize a mezi účastníky závodu byl i Miloslav Špinka. Zpestřením měla být jízda čtyř broumovských jezdců, vítězem se stal Hencl, který měl údajně později jezdit ligu za Královéhradecký klub. Tímto rokem končí plochá dráha z důvodů povodní, kdy bylo zatopeno celé hřiště cca. do výše 2. metrů. Škoda byla způsobena nejen na kabinách, ale i na škvárovém povrchu. Sice byla snaha tento ovál obnovit, ale již nikdy nebylo vydáno povolení pro plochodrážní sport. Bylo to především z bezpečnostních důvodů, protože zde došlo k nehodě, při které bylo vážně zraněno několik diváků, a škvárový okruh neměl bezpečnostní ohrazení a bez toho nebylo možné provozovat další motoristické závody.
Fotbal se postupně přestával hrát, a to zřejmě pro nedostatek aktivních lidí zabývající se tímto sportovním odvětvím. Hřiště bylo dříve využíváno pro fotbalová utkání mezi jednotlivými T. J. v rámci okresu, a dále mezi provozy závodu Olivětín. Mimo jiné zde byly organizovány různé soutěže, dětské dny, požární soutěže a jiné. Na zvýšeném břehu byly postaveny kabiny a kolem hřiště zabudovány lavičky. Hřiště bylo nejen udržované, ale i využívané. Posledním dokladovaným využitím je z roku 1980, kdy se hrálo o pohár ředitele závodu. Po těchto letech začaly být dřevěné kabiny rozebírány a v roce 2006 celý zbytek kabin vyhořel. V současné době je toto hřiště již zcela nevyužívané.
A je to škoda. Z nás se sportu asi docela daří, i když mám pocit, že i ta fotbalová utkání nejsou tak častá. Ale máme tu hokejovou halu. Já se sice o tyto sporty nezajímám, ale naši zastupitelé vrážejí do udržování sportovišť nemalé peníze.
OdpovědětVymazatTak to je opak toho, jak to je tady. Sport se tady také provozuje na různých úrovních, ale jsou zde jiné podmínky. Díky za komentář.
VymazatHezký článek. Myslím, že dne už sportuje méně lidí i když mají daleko lepší možnosti. Já jsem jako holka chdódila do sokola na gymnastiku, sestra také cvičila v sokole, bratr hrál hokej. To ale bývaly zimy s mrazem a sněhem. V našem městě je docela perfektní atletický klub a vyšlo odsud i pár šikovných atletletů jako byly například sestry Anežka a Eliška Drahotovy, které byly mezi nejlepšími v chůzi, koulař Mirek Menc. Všichni vyhrávali republikové soutěže, dokud trénovali doma a pak ještě v Jablonci nad Nisou, ale jak přešli do Prahy, byl konec. Změnou trenérů a tipu tréninku a po převedení do Dukly Praha se jejich forma začala zhoršovat, až nakonec všichni se sportem skončili.Jak se totiž do sportu nacpou lidi, kteří chtějí na talentovaných sportovcích jen vydělat, tak jde sportovní nadšení do kopru...
OdpovědětVymazatDíky Jarko za komentář. Musím s tebou souhlasit. Dnes i ve sportu hrají své peníze.
VymazatJako děcko jsme s rodinou byli na závodech ploché dráhy, ale absolutně si nepamatuji kde. Závody nás děcka moc nebavily, ale když jsme mohli chodit kolem motorek v depu, tak to bylo super. Přeji hezký den.
OdpovědětVymazatPro děti jsou motorky a auta vždycky tahadlem. Ani u mne tomu nebylo jinak. Děkuji komentář a přeji hezkou sobotu.
VymazatTak hezky to začalo a takový konec...
OdpovědětVymazatMirku, děkuji za zajímavý příspěvek a přeji hezkou sobotu, Helena
Někdy to tak bývá, ale je toho škoda. Hodně se na to vzpomíná. Děkuji za komentář, přeji hezký den.
VymazatPřečetla jsem si to se zájmem, motorky a plochou dráhu měl rád můj otec. Možná vzpomeneš závod automobilů na okruhu Havířov – Šenov, měl premiéru v r. 1971. Obdržel mezinárodní licenci, což umožnilo na trati pořádat vrcholové evropské soutěže. Jezdily tam vozy značek Žiguli, Talbot, Polonez, BMW M1, Ferrari 308 nebo Porsche. Havířovské závody jezdíval také Antonín Charouz, kterého si možná pamatuješ. Naposledy se na okruhu závodilo r. 1994. Už je to minulost.
OdpovědětVymazatMoto sport sledují jak plochou, tak silniční. Charouz je známá osobnost, pouze v posledních letech hodně zmedializovaná.
Vymazat