V srdci Liberecka, v malebném Kryštofově údolí, se přes řeku Rokytku tyčí impozantní kamenný železniční viadukt. Tento architektonický skvost, pojmenovaný po nedaleké vesničce Novina, není jen důležitou součástí Severočeské transverzálky, ale i vzácnou památkou, která dodnes slouží svému účelu. Novina je součástí 143 kilometrů dlouhé trati, která v minulosti sloužila k rychlé přepravě uhlí z podkrušnohorských dolů do Liberce a jeho okolí. Trať, vybudovaná v 80. letech 19. století společností Ústecko - teplické dráhy, patřila mezi nejvýnosnější železniční spojnice v Rakousku- Uhersku.
Protáhnout trať Severočeské transverzálky horským a členitý terénem v okolí Kryštofova Údolí představovalo pro stavitele velkou výzvu.
Práce zapoočaly 29. prosince 1898, první vlak místem projel už 16. září 1900, ovšem celá Severočeská tranvserzálka byla zprovozněna až o tři roky později.
Novinský viadukt, postavený z lomového kamene a liberecké žuly, se řadí mezi nejvýznamnější stavby svého druhu v České republice. Vyniká nejen 14 oblouky s rozpětím 12 metrů a výškou bezmála 30 metrů, ale i unikátním umístěním v oblouku otevírajícím se do údolí.
Žádné komentáře:
Okomentovat