středa 28. května 2025

Loutkové divadlo BRUM - Broumov 5. část

 



Po technic stnce bylo divadélko na velmi dobré úrovni. Zvuková část byla vybavena mikrofony, gramofonem a magnetofonem, zesilovačem, který posílal zvuk do reproduktorů v sále ukrytých u stropu v osvětlovacích rampách. Pak dřevěný stroj s klikou a pruhem plátna na kvíle větru a meluzíny, tabule plechu na imitaci hromu za bouřky. A nádherný elektrický gong, čtyřhlasý, vyrobený amatérsky z měděných tyček a cívek z telefonních sluchátek. Zněl ale nádherně, samozřejmě přes zesilovač a reproduktory. Za jevištěm byl poměr velký sklad pro kulisy se spoustou ksných kulis a dílna pro jejich výrobu, nad tímto skladem pak klubovna pro herce, která sloužila pro čte zkoušky a jiné sczky loutkářů.


1963 - ze hry "Ďáblův most". Stá sna Velká Ves.

Za rampami pro vodě loutek byl prostor pro zavěše loutek. Bylo jich snad 70 nebo uitě ce, velké byly asi 40-60 cm a asi 2 metry vodících nití k vahadélku. Byly zde loutky jako kl, královna, princezna, Honza, Kašpárek, čarodějnice, vodníci, ryř, čaroděj, smrtka, Ječek a Mařenka, čerti i sám Lucifer, drak, ň, bába s nůší, dědek, kostlivec, starý voják, kouzelný dědeček, a mnoho dalších postav a i zřátek.



K tomu ve skla mnoho snických rekvizit jako různý nábytek, kamna, oheň pod kotlem, ohniště v lese, rakev, sud, nádobí a nářa i hudeb nástroje pro loutky a jiné a jiné. Hlediště bylo pro děti uspořádáno geniálně stupňovitě, aby děti dobře viděly i vzadu, kapacita snad 150 diváků, sál po stěnách obložen textilem a koženkou kvůli zatlume akustických odrazů, stěny přecházely ve strop zaoblením, pod kterým byla světelná "vana" se žárovkami a reproduktory, takže světlo se zvukem byly příjemně šířeny do hlediště. Na zadní straně hlediště ještě dvě okénka z promítací kabiny, takže zde mohly být i promítány filmy, a dveře, kudy se vcházelo z vestibulu se šatnou s věšáky jako v řádných divadlech. Na stěnách byly dětské pohádkové obzky malované na skle, zezadu prosvěcova žárovkami. Zde byly také vchody do toalet, umyvadla s teplou i studenou vodou. Toalety, které byly určeny pro děti, byly vybaveny dětskými splachovacími mísami. Ce divadlo bylo vytápěno parou ze závodu VEBA a topilo se nepřetržitě, jak šel třísměnný provoz závodu, takže kdykoliv i v zimě bylo možno zkoušet i ht. Z toho je vidět, že tato sna byla doslova unikátem nejen v okrese a je veliká škoda, že již nebyla znovu obnovena. Sna fungovala díky neomezenému sponzorová (i když tehdy se to tak nejmenovalo) ZV ROH podniku VEBA, i samotným podnikem.

 

1964 - Naplněné hlediště stá sny Velká Ves při hře "čátko"

Herci i veškerý personál pracovali sice naprosto zdarma v rámci svého "kočku", ale veškeré potřeby jako žárovky do místností i reflektorů, barvy na kulisy, dřevě desky a překližky, plechy, hřeky, šrouby, textil na převleky loutek i snu, elektric kabely, zásuvky, rozdvojky, pásky na magnetofon, elektrickou energii a teplo, případně i něja opravy budovy či zízení, to vše neprodle a bez problému Veba uhradila, či zídila. Dokonce úklid v divadle prováděly uklízečky závodu. Sál byl totiž ta používán pro růz podniková školení. 

Z se vám to vše nepravděpodobné?, ale je to pravda. Jako soubor jsme se scházeli jednou, ale často i dvakte týdně ve všední dny, zkoušeli a o víkendech, (vždy v zimním období) jsme hli. Pamatuji roky, že za zimu byly i tři premiéry, a opakovapředstavení, jak na sně domácí, tak i zájezdy do jiných divadélek. V paměti mi zůstávají vzpomínky na zájezd do již neexistujícího divadélka v Meziměstí na "Vyhlídce", kam jsme kulisy, rekvizity a sebe stěhovali na kor jčeného dodávkového auta.


Meziměstí - divadélko na Vyhlídce.

le divadelní představe v Šonově ve škole, kam jsme se přemisťovali pěšky (cca 8 km) a loutky a rekvizity vezli na vozíku žebřáčku. Rovněž jsme si hodně užili na zimním zájezdu do Jánských lázní, kde jsme hli pro dětské pacienty a kde se nám porouchalo rovněž půjče skříňové auto znky ROBUR tak, že jsme po představe museli zpět odcestovat vlakem, c znamenalo pěší cestu do Svobody nad Úpou ve sněhu. Ale byli jsme mla a náladu nám nic nezkazilo.

Fotografie spadá do let, kdy v tomto prostoru stávalo loutkové divadlo, dnes parkoviště a. s. Veba. Vpravo autobusové nádraží.



Navazování kontaktu pomoci loutky je o to snažším, že odpadá běžná nejistota a ostych při setkání s cizím dospělým člověkem. Kontakt s dítětem nenavazuje přímo dospělý člověk, představující, že je princ, nýbrž ,,princ sám“ (loutka, již nelze podezírat,že si po představení půjde dát tlačenku s cibulí). A to navzdory faktu, že dítě si při hře (vlastní i sledované) stále uvědomuje obě roviny, které tu jsou: rovinu fikce (mluví k nám princ, ježibaba či král) a rovinu reality ( je to předmět, kus dřeva, látky, kůže, kterým někdo hýbá a mluví za něj). Známe ze života příhody, kdy dítě zamíchá vařečkou polévku a pokračuje ve hře, v níž je tatáž vařečka princeznou. Samozřejmě, že zvlášť dnes, kdy jsou děti zvyklé dostávat v televiznícch a filmových pořadech kouzla, zázraky a neuvěřitelné „skutečnosti“ předvařeny a naservírovány na zlatém podnose naturálnosti, obdivují mnohé hlavně co nejopravdivější divadlo. 

2 komentáře:

  1. Ze zdravotních důvodů už dlouhá léta neabsolvuji žádné společenské události typu divadlo, kino a podobně, takže v tomto směru je mi tento svět hodně vzdálený. Souhlasím ale s tím, že dnešní děti jsou tím "naservírováním opravdovosti" ochuzeny o schopnost vlastní představivosti a fantazie. To vidím i v rodině. Je to škoda, ale oni to neví. Přeji krásný nedělní den.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za komentář. Některá omezení jsou nepříjemná, ale každý se s tím dokáže vyrovnat, a najde si vlastní možnosti, které mu vyhovují. Já například po několika nemocech špatně chodím, tak abych se někam dostal, jsm si pořídil elektrotříkolku, ale s ní mohu jen na silnicích. Hezký den a příjemné další procházky.

    OdpovědětVymazat